Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen  (Frequently Asked Questions)

Waarom lijkt www.Guus.net niet meer op ….. (vul een site, blog in die door een betaalde redactie samengesteld wordt)

www.Guus.net draait om content aggregation, het bundelen van voor ons interessante informatie. Guus is een doorgeeflijk, Guus genereert zelf geen content. Iedereen wordt gestimuleerd élders content te genereren, en dat te taggen of feeden naar Guus. (lees in de webwijs handleiding hoe) Er is nu nog een part-time community manager, maar het is de bedoeling dat Guus zoveel mogelijk onderhoudsarm gaat werken. Dat is dus een wezenlijk ander model dan de “oude” media, waar een redactie de keuzes maakt en de kwaliteit bewaakt.

Waarom is er www.Guus.net én Guus’ blog, en dan nog weer de Platteland2.0 ning? Kan dat niet geintegreerd?

Dit lijkt inderdaad wat onhandig. Er zijn tenminste 3 redenen.

  1. Het hangt samen met de keuze om Guus neutraal, onderhoudsarm te laten zijn, en op Guus zelf geen content te genereren. De blog en ning zijn dus hulpmiddelen die www.Guus.net versterken, maar wellicht in de loop der tijd een andere functie krijgen…. www.guus.net blijft dan, als neutraal en centraal instrument, bestaan.
  2. Geschiedenis; de Platteland2.0 ning was er al.
  3. Het is ook nog een beetje een kenmerk (kinderziekte?) van het gehele web2.0.

Hopelijk kunnen we de log in procedures in de toekomst beter stroomlijnen. Gelukkig zijn browsers steeds slimmer in het onthouden van wachtwoorden etc. Globaal gesproken is Guus voor de links naar interessante sites, Guus’ blog om op de hoogte te blijven, en Platteland2.0 ning om met elkaar in contact te komen en in dialoog te gaan.

Ik ga naar een event waar veel (potentiele) Guus leden komen. Kan ik iets doen?

Jazeker. Als jullie idee hebben van bijeenkomsten die relevant zijn voor Guus is, zet het hier, op de Agenda van platteland.ning.com.
Guussers kunnen dan onderling afspreken, of een Guus’ moment organiseren op de dag. Ultiem netwerken en elkaar beter leren kennen.
Je zou ook nieuwe leden enthousiast kunnen maken voor Guus. Guus’ waarde neemt voor iedereen toe als er meer relevante leden aan deelnemen. De waarde van Guus, die kan het beste verteld worden aan anderen door ‘echte guussers’, die uitleggen en introduceren. Het gaat erom dat Guus gedragen en gevuld en op pad genomen wordt door Guus gebruikers zelf.
Hoe? Dat is aan jezelf. Het kan alleen, of samen met anderen. Je zou, op een event waar je tóch al naar toe gaat, aan iedereen met wie je spreekt ook iets over Guus kunnen vertellen, en het Guus kaartje kunnen geven. Je zou een werkgroep Guus kunnen organiseren. Je zou ook een Guus praatje kunnen houden. Als het echt een relevant event is kunnen we overleggen, wellicht sturen we ter ondersteuning ook een promoteam met een setje laptops.

Ter ondersteuning zijn er middelen. Promotiemateriaal, bijvoorbeeld de lanyards (die veters voor om je hals) met visitekaartje met een korte uitleg. Er is ook een financiele compensatie van maximaal €150,- om je wat tegemoet te komen als je je inzet voor t algemeen belang. We vragen dan om een verslagje en/of foto’s. Als het echt een relevant event is kunnen we overleggen, wellicht sturen we wel een promoteam met een setje laptops.

Ik kan wellicht mensen of organisaties voor Guus interesseren, maar … ze zijn niet web2.0 vaardig.

Er is een handleiding over web2.0: http://webwijs.pbwiki.com.
Er is ook een cursus, genaamd “webwijs”, verzorgd door een van de breinen achter Guus, Sanne Roemen. (webwijs: cursus webpresentie). Wijs hen op de mogelijkheid van open inschrijving. Laat ondertussen Guus meemakers hier weten hoe en wat. Er is geopperd dat wellicht subsidie aangevraagd kan worden. Voordat we daarover echt gaan denken, willen we enthousiastelingen die interesse hierin tonen.

Bij een relevante club zitten wel enkele web2.0 wijze mensen, maar de communicatie strategie binnen de club is niet “web20” (bv geen rss feeds)

Guus is vooral een verbinding tussen mensen die elkaar helpen op de hoogte te blijven. We zitten niet te wachten op een enorme bundel van geautomatiseerde rss feeds van intstituten. Op zijn minst persoonlijke duiding daarbij is wel gewenst. Toch is het wel erg fijn als de Internet strategie van relevante organisaties past bij hoe Guus werkt.
Ook hier kan doorverwezen worden. Wellicht kan een gesprek met Frank (bijvoorbeeld over een organisatie blog (met meerdere auteurs) als strategische communicatie), of Josien (online en offline communicatie en groepswerk verweven, community, netwerken). Ze kunnen tegen redelijke tarieven goed ondersteunen. Dorine Ruter van ETC en van Netwerk Platteland, en Maarten Fischer van Taskforce Multifunctionele Landbouw kunnen ook als schakels fungeren. Al deze mensen kennen zowel Guus als de plattelandswereld goed.

Waarom zitten er geen ….(vul in: boeren/ondernemers/gemeentemensen/beleidsmakers/zorgbehoevers/toeristen op Guus?

Guus is een bindende factor tussen verschillende belanghebbenden op het platteland. Thematische verdieping kan in subgroepen, op eigen fora of in een ning. Guus is dus bewust breed. Kern Guussers zijn de zg. boundary spanners: mensen die verschillende werelden met elkaar verbinden. Verder is het min of meer toeval wie wel of niet op Guus aan te treffen is. Iedereen die zich inzet om zijn thema, zijn netwerk erop te krijgen, zal er dus ook meer van zijn gading vinden. Ga je gang. Guus is van iedereen.
——-

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: